Zingeving na een overlijden
Het idee
Het doel van Paper Hug is niet winst maken, maar kaartjes inzamelen voor mensen met kanker. Jasmijn legt uit hoe het werkt. ‘Je bestelt een kaartje via www.paperhug.nl en rekent dit af. Binnen een paar dagen ontvang je je bestelling plus een extra kaartje. Ik zou het heel leuk vinden als je op dit extra kaartje een lieve boodschap schrijft voor iemand met kanker, iemand die je niet kent. Er zit al een postzegel op en ook mijn adres is al ingevuld. Ik verzamel deze kaartjes voor mensen die op de kankerafdeling in het UMC liggen. Door corona kan ik daar nu niet naartoe, ik bewaar de kaartjes tot ik ze weer persoonlijk af kan geven. Ik heb echt al heel veel leuke kaartjes terugontvangen!’ Jasmijn heeft alles zelf bedacht en maakt ook alle kaartjes zelf, de teksten en het ontwerp. Ze wordt geholpen door haar moeder en door Marlon Dijkhuizen, gezinstherapeut voor kinderen bij scheiden en overlijden én ambassadeur van Paper Hug. ‘Ik kwam bij Marlon omdat ik me niet zo fijn voelde. Mijn moeder en ik dachten dat dat met het overlijden van papa te maken had en dat het misschien wel fijn zou zijn als ik met een buitenstaander kon praten. Ik had meteen een goed gevoel bij Marlon. Tijdens een van de eerste afspraken vertelde ik haar al over mijn idee voor Paper Hug. Marlon bood aan om me te helpen en vanaf dat moment ging het snel.’
Perfecte voorbeeld
‘Wat je vaak ziet tijdens een rouwproces is dat mensen zoeken naar zingeving’, legt Marlon uit. ‘Dat iemand iets positiefs wil doen met een rotsituatie. En dat is precies wat Jasmijn doet. Als papa niet was overleden dan had ze dit idee niet gehad en zou Paper Hug niet bestaan. Natuurlijk was het beter geweest als papa er nog wel was, maar dit is de situatie en hoe ga je er dan toch nog iets van proberen te maken? Dat is een mooie, waardevolle stap in het rouwproces en als iemand die stap kan zetten, probeer ik dat te stimuleren. We vergeten soms dat kinderen meer veerkracht hebben dan volwassenen. Daar is Jasmijn het perfecte voorbeeld van. Ze is zo gedreven. Toen ze me haar idee vertelde zag ze het al helemaal voor zich. Ze had zelfs al een naam bedacht en een website.
Je leest het hele artikel hier.
Herken jij je in het verhaal van Jasmijn en wil je hier hulp bij? Neem dan contact op of kijk op de website van onze praktijk.